Υπόμνημα στον Υπουργο Εργασιας

                                                                                           

                               Αθήνα 6/7/2021

                                               Αριθμ.πρωτ 311

ΥΠΟΜΝΗΜΑ

                            

Προς τον Υπουργό Εργασίας

Κύριο  Κ. ΧΑΤΖHΔΑΚΗ

Κύριε  Υπουργέ,

       Σας απευθύνουμε αυτό το υπόμνημα,προκειμένου να θέσουμε υπόψη σας τα παρακάτω σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι συνταξιούχοι-μέλη μας.

Με τον Ν. 4387/2016 οι συντάξεις  αναπροσαρμόστηκαν  σύμφωνα με τα άρθρα 7, 8, 13 και 14, όπως αναφέρεται. Συγκεκριμένα στο άρθ. 8 αναφέρεται «ως συντάξιμες αποδοχές για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους σύνταξης κύριας ασφάλισης, λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος των μηναίων αποδοχών καθ’ όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού βίου. Ως σύνολο αποδοχών  νοείται το άθροισμα των μηνιαίων αποδοχών που υπόκεινται σε εισφορές».

Ο επανυπολογισμός των συντάξεων όμως έγινε με βάση το άρθ. 14 που αναφέρει ότι  για τον προσδιορισμό  του ανταποδοτικού μέρους λαμβάνεται υπόψη ο συντάξιμος  μισθός επί του οποίου χορηγήθηκε η σύνταξη,  μη λαμβάνοντας υπόψη το άρθ.8, που αναφέρεται στον υπολογισμό  επί του  συνόλου των αποδοχών που υπόκεινται σε εισφορές.

Στα Ταμεία των πρώην ΔΕΚΟ και Τραπεζών    ο συντάξιμος  μισθός  δεν περιελάμβανε το σύνολο των μηναίων  αποδοχών που καταβάλλονταν εισφορές και  ο επανυπολογισμός έγινε με βάση  αυτόν τον συντάξιμο μισθό,  με τα ίδια νέα μειωμένα  ποσοστά αναπλήρωσης  που εφαρμόζονται σύμφωνα με  το  νομό, και με δεδομένο ότι σε αυτά τα Ταμεία των πρώην ΔΕΚΟ και Τραπεζών στους νέους  συνταξιούχους μετά την 12/5/2016, η ανταποδοτική σύνταξη υπολογίζεται, όπως αναφέρει το άρθ. 8, στο σύνολο των μηναίων αποδοχών που καταβλήθηκαν εισφορές. Ως εκ τούτου  υπάρχει  σαφής διάκριση και δυσμενής μεταχείριση μεταξύ των παλαιών, πριν τον νόμο 4387/2016, συνταξιούχων και των  νέων συνταξιούχων  μετά την εφαρμογή του νομού.

Στο πλαίσιο της ίσης μεταχείρισης και της σωστής εφαρμογής του νόμου  ζητάμε την άρση αυτής της αδικίας,  με εφαρμογή του Ν. 4387/2016 και επανυπολογισμό  του ανταποδοτικού μέρους της καταβαλλόμενης σύνταξης στους  μέχρι 12/5/2016  συνταξιούχους,  όπως αναφέρεται στο άρθ. 8.

  1. ΛΕΠΕΤΕ:

Με το νόμο 4680/2020 οριστικοποιήθηκε η ένταξη των ασφαλισμένων συνταξιούχων του ΛΕΠΕΤΕ στο ΕΤΕΑΕΠ και σήμερα πλέον στον e-ΕΦΚΑ, από τον οποίο λαμβάνουν επικουρική σύνταξη. Ο Σύλλογός μας καταγγέλλει τη ρύθμιση αυτή που απάλλαξε την Τράπεζα από τις συμβατικές υποχρεώσεις της προς τους ασφαλισμένους του ΛΕΠΕΤΕ – σταθερή χρηματοδότηση του λογαριασμού – και διεκδικεί τη διατήρησή του και την πλήρη καταβολή των δικαιουμένων αποδοχών στους συνταξιούχους.
      Η κυβέρνησή σας με τον ως άνω νόμο τελικά νομοθέτησε την ένταξη των ασφαλισμένων αφ’ ενός του ΛΕΠΕΤΕ στο ΕΤΕΑΠ και αφ’ ετέρου απήλλαξε την ΕΤΕ από τις υποχρεώσεις της. Η  νέα πετσοκομμένη επικουρική σύνταξη για μεν τους συνταξιούχους του ΛΕΠΕΤΕ χορηγείται από 1/3/2018, για δε τους συνταξιούχους του ΕΛΕΠΕΤΕ-ΕΘΝΑΚ από 1/8/2018.  Το επιπλέον ποσόν που προκύπτει από τον επανυπολογισμό στη βάση της νέας πετσοκομμένης χορήγησης διατηρείται ως προσωπική διαφορά μέχρι την 31/12/2024 οπότε και κόβεται.


       Όμως η κυβέρνηση και ο ΕΦΚΑ προχώρησαν και σε μια δεύτερη λαθροχειρία  σε βάρος των δικαιούχων, αφού δεν υπολογίζουν τις αποδιδόμενες επικουρικές συντάξεις με βάση τις εισφορές, που σαν ασφαλισμένοι στον ΛΕΠΕΤΕ κατέβαλαν – όπως προβλέπεται στον ν.4387/2016 – αλλά με βάση τις τυπικά προβλεπόμενες από τον κανονισμό του ΕΤΕΑΕΠ εισφορές και ποσοστά αναπλήρωσης.                 Επαναλαμβάνεται έτσι η λαθροχειρία, που και η προηγούμενη κυβέρνηση έπραξε, όταν παραβιάζοντας τον ν. 4387/2016 επανυπολόγισε τις επικουρικές συντάξεις ομάδων ασφαλισμένων όχι με βάση τα οριζόμενα από τον ν. 4387/2016 ποσοστά αναπλήρωσης, αλλά με κάποια αυθαίρετα. Αδικία, που με το ν. 4670/2020 και κάτω από την πίεση των αγώνων του συνταξιουχικού κινήματος υποχρεωθήκατε να διορθώσετε από τον 10/2019, αποδίδοντας και μέρος των αναδρομικών.
         Ζητάμε  την εφαρμογή του καταστατικού του ΛΕΠΕΤΕ και την καταβολή των συντάξεων με βάση τους όρους  και τις προϋποθέσεις  του, το δε κόστος  να αναλάβει η ΕΤΕ, όπως προβλέπεται στο καταστατικό, η οποία  είχε την ευθύνη της διαχείρισης και των αποθεματικών, υποχρεώνοντας τον Λογαριασμό να συμμετέχει σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, τζογάρισμα στο χρηματιστήριο, δανειοδότηση από τη Εurobank, με συνέπεια την απώλεια εκατομμυρίων ευρώ.

  • ΤΑΠΙΛΤ – ΑΤ

       Με προηγούμενο υπόμνημά μας έχουμε ενημερώσει τους προκατόχους σας στο υπουργείο για την απαράδεκτη κατάσταση, που βιώνουν οι περισσότεροι συνταξιούχοι του ΤΑΠΙΛΤ-ΑΤ, οι οποίοι από τις απαράδεκτες πολιτικές της Διοίκησής του εισπράττουν, μετά από τόσα χρόνια  εργασίας και ασφάλισης, ως μηνιαία επικουρική σύνταξη το ευτελές ποσό το 40 & 50 ευρώ, ύστερα από την παράνομη και αντικαταστατή τροποποίηση του καταστατικού του το 2015 σύμφωνα με την οποία δόθηκε στο Διοικητικό του Συμβούλιο η δυνατότητα να ορίζει αυθαίρετα το ύψος των συντάξεων και η οποία απειλεί τη γενίκευση του μέτρου αυτού στο σύνολο των συνταξιούχων του ΤΑΠΙΛΤ-ΑΤ, κάτι που προσαρμόζεται στη διαχρονική επιλογή των κυβερνήσεων για ουσιαστική διάλυση της δημόσιας επικουρικής ασφάλισης και σύνταξης.

       Πέραν όμως από τις παραπάνω ευθύνες του ΔΣ του ταμείου για τις παράνομες και αντικαταστατές του ενέργειες, το δήθεν «αυτοδιοικούμενο» του ταμείου ουδόλως απαλλάσσει τις μέχρι σήμερα κυβερνήσεις από τις πολιτικές τους ευθύνες, καθόσον με δικές τους εντολές και κατευθύνσεις το Δ.Σ. όπως επικαλείται δημόσια, υποχρεώθηκε να ενταχθεί στο PSI χάνοντας εκατόν είκοσι (120) εκατομμύρια ευρώ, να αγοράσει μετοχές της τράπεζας Αττικής ύψους πενήντα πέντε (55) εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να στηριχτεί η επιβίωση της τράπεζας, να παίξει στο χρηματιστήριο μέρος των αποθεματικών με αποτέλεσμα την απώλεια εκατοντάδων εκατομμυρίων.

       Δεν είναι βέβαια τυχαίο ότι και εδώ έχουμε σωρεία «εθελουσίων εξόδων» από τις τράπεζες, των οποίων οι εργαζόμενοι ασφαλίζονται στο ΤΑΠΙΛΤ-ΑΤ. Εκτιμούμε λοιπόν και στην περίπτωση αυτή, ότι οι μόνοι που δεν ευθύνονται είναι οι εργαζόμενοι και συνταξιούχοι, οι οποίοι στα εργασιακά τους χρόνια πλήρωναν με το παραπάνω για μια αξιοπρεπή επικουρική σύνταξη και βρέθηκαν να παίρνουν ένα ευτελές επίδομα.

3ΑΤΕ.

     Το 1934 ιδρύθηκε, με απόφαση της ΓΣ του Συλλόγου Εργαζομένων Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος, το αλληλοβοηθητικό σωματείο περίθαλψης, με την αρχική επωνυμία «Ταμείο Υγείας Υπαλλήλων της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος (ΤΥΥΑΤΕ)», το οποίο μετονομάστηκε αργότερα σε «Ταμείο Υγείας Προσωπικού Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος (ΤΥΠΑΤΕ).

      Το 1950, με τροποποίηση του καταστατικού του ΤΥΠΑΤΕ, συστάθηκε μέσα σε αυτό ο «Ειδικός Λογαριασμός Επικούρησης Μελών (ΕΛΕΜ)», ο οποίος σκοπό είχε την παροχή μηνιαίας επικούρησης και λοιπών παροχών στα μέλη του, που συνταξιοδοτούνταν από το πρώην «Ταμείο Συντάξεων Προσωπικού Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος (ΤΣΠ-ΑΤΕ)».

Ταυτόχρονα συντάχθηκε ο «Κανονισμός του ΕΛΕΜ», σύμφωνα με τον οποίο ασφαλίζονται υποχρεωτικά σε αυτόν, όλοι όσοι προσλαμβάνονται ή διορίζονται στην ΑΤΕ, για τους οποίους επίσης προβλέπεται μετά τη συνταξιοδότησή τους, να λαμβάνουν επικουρική παροχή για τόσο χρόνο, όσος ήταν ο χρόνος ασφάλισης στον ΕΛΕΜ ως εν ενεργεία υπαλλήλων, η δε επικούρηση προβλέπεται, μετά την εξάντληση του πιο πάνω χρόνου, να διέπεται από τις διατάξεις του Οργανισμού της ΑΤΕ. Ειδικότερα, προβλεπόταν η ΑΤΕ να καταβάλλει η ίδια, σύμφωνα με τα άρθρα 69 και 127 του Οργανισμού της, τις επικουρικές συντάξεις στην κατηγορία αυτή των συνταξιούχων εφ’ όρου ζωής, μετά τη διακοπή της επικούρησης από τον ΕΛΕΜ.

        Τούτο έκανε η ΑΤΕ μέχρι και την 31/12/2006, καθόσον δυνάμει του άρθρου 38, παρ. 2 του Ν. 3522/2006 οι ασφαλισμένοι και συνταξιούχοι του ΕΛΕΜ υπήχθησαν από 1.1.2007 υποχρεωτικά στο συσταθέν, δυνάμει του Ν. 3371/2005, ΕΤΑΤ. Το ΕΤΑΤ συνέχισε να καταβάλλει κανονικά τις επικουρήσεις, τόσο αυτές που θα πλήρωνε ο ΕΛΕΜ, όσο και αυτές που θα πλήρωνε η ΑΤΕ, δεδομένου ότι κατά την ως άνω υπαγωγή των ασφαλισμένων και συνταξιούχων στο ΕΤΑΤ, η ΑΤΕ είχε αναλάβει να προεξοφλήσει σε δόσεις τις μελλοντικές υποχρεώσεις της, κατά τον τρόπο που επέβαλε το άρθρο 38, παρ. 2 του Ν. 3522/2006. Η ΑΤΕ κατέβαλε 380 εκατομμύρια. μέχρι την 27.7.2012, όταν ανεστάλη η λειτουργία της, χωρίς να έχει εξοφλήσει τις τελευταίες δόσεις και χωρίς να υπάρχει πρόβλεψη για την καταβολή αυτών από την Τράπεζα Πειραιώς, που την εξαγόρασε.

        Στη συνέχεια, οι συνταξιούχοι της ΑΤΕ που ήταν στο ΕΤΑΤ εντάχθηκαν υποχρεωτικά στο ΕΤΕΑ από 1.3.2013, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 36 του Ν. 4052/2012 και του άρθρου 12 της ΠΝΠ της 31.12.2012, η οποία κυρώθηκε με το Ν. 4147/2013. Στο ΕΤΕΑ μεταφέρθηκαν όλα τα δικαιώματα και υποχρεώσεις των ασφαλισμένων και συνταξιούχων των εντασσόμενων ταμείων και κλάδων. Το ΕΤΕΑ συνέχισε και αυτό να καταβάλλει κανονικά μέχρι την 1.7.2014 τις επικουρήσεις στους συνταξιούχους της πρώην ΑΤΕ, τόσο αυτές που θα πλήρωνε ο ΕΛΕΜ όσο και η ΑΤΕ.

        Με την υπ’ αρ. 69/21.5.2014 απόφαση του ΔΣ του, το ΕΤΕΑ διέκοψε την καταβολή επικουρικών συντάξεων σε ορισμένους συνταξιούχους από την 1.7.2014, γιατί θεώρησε ότι πρέπει να αποσβένεται το δικαίωμα λήψης επικουρικής σύνταξης από τους συνταξιούχους της πρώην ΑΤΕ μετά τη συμπλήρωση του χρόνου που θα είχε υποχρέωση καταβολής επικουρικών συντάξεων ο ΕΛΕΜ, δηλαδή όταν οι συνταξιούχοι συμπληρώνουν χρόνο λήψης της επικούρησης ίσο με το χρόνο ασφάλισής τους, αρνούμενο να συνεχίσει να καταβάλλει τις επικουρήσεις που θα κατέβαλλε η ΑΤΕ.

        Με την απόφαση αυτή του ΕΤΕΑ έχασαν παράνομα την επικουρική σύνταξή τους περίπου 2.000 σημερινοί συνταξιούχοι της πρώην ΑΤΕ και ο αριθμός αυτός θα μεγαλώνει με το χρόνο. Δυνητικά, σε αυτήν την κατάσταση θα βρεθούν όλοι οι σημερινοί 7.500 συνταξιούχοι της πρώην ΑΤΕ και όσοι από τους παλιούς εργαζομένους της ΑΤΕ συνταξιοδοτηθούν στο μέλλον.

     4. ΕΤΑΤ

         Με το ν. 4387/2016 το ΕΤΑΤ (ΤΕΑΠΕΤΕ- ΤΑΠΤ) εντάχθηκε  στον ΕΦΚΑ  μειώνοντας το  ποσοστό αναπλήρωσης κατά 50%,  καταργώντας και το προσυνταξιοδοτικό καθεστώς. Στη συνέχεια κατ’ εφαρμογή του ως άνω νόμου για τον επανυπολογισμό των επικουρικών συντάξεων, καταστρατηγώντας και τις σχετικές εγκυκλίους, μείωσε τις επικουρικές συντάξεις του ΤΕΑΠΕΤΕ που καταβάλλονται από το ΕΤΕΑΕΠ και τέως ΕΤΑΤ, χωρίς να λαμβάνονται υπ’ όψη οι υψηλότερες ασφαλιστικές εισφορές των ασφαλισμένων του ΤΕΑΠΕΤΕ.
         Ζητάμε την κατάργηση των εδαφίων τρία και τέσσερα της παρ. 3 του άρθρου 53, που αναφέρονται στην θεμελίωση  του προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος και άρθρου 73Α του ν. 4387/2016 που αναφέρεται στην μείωση του ποσοστού αναπλήρωσης.

Κύριε Υπουργέ,

         Χωρίς να παραγνωρίζουμε τις τεράστιες ευθύνες που έχουν οι, μέχρι και σήμερα, Διοικήσεις Τραπεζών και ασφαλιστικών φορέων, θεωρούμε ότι η κύρια ευθύνη ανήκει στις κυβερνήσεις που διαχρονικά προχώρησαν στην υλοποίηση αυτών των αντεργατικών, αντισυνταξιουχικών πολιτικών Ε.Ε και Κεφαλαίου ώστε να αποδεσμευθούν οι εργοδότες και το κράτος από την υποχρέωση καταβολής συντάξεων, να γενικευτεί ο θεσμός της επαγγελματικής ασφάλισης και να αντικατασταθεί η δημόσια σύνταξη (συμπεριλαμβανομένης και της επικουρικής) από την ιδιωτική ή επαγγελματική ασφάλιση. Στην κατεύθυνση αυτή ζητάμε τη δική σας παρέμβαση ώστε:

1. Να συνεχιστεί η χρηματοδότηση των ελλειμμάτων και να  γίνει ανακεφαλαιοποίηση του ΤΑΠΙΛΤ-ΑΤ από τις Τράπεζες, που στην δική τους διαχειριστική ευθύνη ήταν ή βρέθηκαν, μετά τις ανακατατάξεις που έγιναν στον χώρο του χρηματοπιστωτικού συστήματος (εξαγορές, συγχωνεύσεις,  ελαστικές μορφές εργασίας κλπ).

2. Να συνεχιστεί η απρόσκοπτη καταβολή από τις Τράπεζες των κατοχυρωμένων από τις συνταξιοδοτικές τους αποφάσεις επικουρικών παροχών προς τους δικαιούχους-συνταξιούχους τους, καθώς και των αναδρομικών παροχών στους συνταξιούχους του ΛΕΠΕΤΕ και ΤΑΠΙΛΤΑ-Τ.   Να καταργηθεί ο Ν. 3371/2005, να προσληφθεί το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό για την κάλυψη όλων των κενών εργασιακών θέσεων καθώς και να μονιμοποιηθούν όλοι οι εργαζόμενοι στις τράπεζες με ελαστικές σχέσεις εργασίας.

3. Να επιστραφούν τα αποθεματικά των Ταμείων που χάθηκαν λόγω του χρηματιστηριακού τζόγου, των κουρεμάτων από τον PSI, την υποχρεωτική εξαγορά ομολόγων των τραπεζών,  την ανακεφαλαιοποίησή τους και την εν γένει εκμετάλλευσή τους από τις Τράπεζες.

4. Να αποκατασταθεί η  αδικία που συντελείται εδώ και 4 χρόνια από την αυθαιρεσία του ΕΤΕΑΕΠ σε βάρος των συναδέλφων μας της πρώην ΑΤΕ, να επιστραφούν οι περικοπές επικουρήσεων που έχουν γίνει και να συνεχιστεί, από δω και μετά, απρόσκοπτα η καταβολή τους.                                                                   


Κε Υπουργέ,
        Παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες για άμεση έκδοση των συντάξεων παραμένουν ακόμη  σε εκκρεμότητα εκατοντάδες χιλιάδες αιτήσεις (κύριων, επικουρικών και εφάπαξ), σύμφωνα με τα στοιχεία που καταθέσατε πρόσφατα στην αρμόδια επιτροπή της βουλής με αποτέλεσμα τα μέλη μας που βρίσκονται σε αυτήν την κατάσταση, όπως άλλωστε και όλοι οι συνταξιούχοι, να αντιμετωπίζουν σοβαρότατα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, τα οποία αδυνατούν να αντιμετωπίσουν με την προσωρινή σύνταξη που τους χορηγείται. Η απόφαση για προσωρινή σύνταξη στο 80% για όσους υποβάλλουν την αίτησή τους  ηλεκτρονικά, καθώς και η προσωρινή  καταβολή της Εθνικής σύνταξης,  ουδόλως λύνει το πρόβλημα, καθόσον πάρα πολλοί συνάδελφοι αδυνατούν να επιβιώσουν με την  ελάχιστη καταβολή της πετσοκομμένης σύνταξης .

        Οι μερικές επιστροφές των παρανόμως παρακρατηθέντων εισφορών υπέρ ΕΟΠΥΥ δεν θεράπευσαν την αδικία, καθόσον δεν συμπεριέλαβαν όλο το χρονικό διάστημα στο οποίο έγιναν οι υπόψη παρακρατήσεις.

Για μεγάλο αριθμό  συνταξιούχων όπως οι ασφαλισμένοι στα βαρέα- ανθυγιεινά, οι οποίοι πλήρωναν εισφορά πάνω από 20% δεν πάρθηκε καθόλου υπόψη το υπερβάλλον ποσό εισφοράς κατά τον υπολογισμό των συντάξεών τους.
Και για τα προβλήματα αυτά ζητάμε:
α) να υλοποιηθεί η δέσμευσή σας για άμεση καταβολή όλων των εκκρεμών συντάξεων και εφ’ άπαξ.

β) να αποκατασταθούν οι αδικίες στον τρόπο επανυπολογισμού των επικουρικών σύμφωνα και με τις αποφάσεις του ΣτΕ, καθώς και η αποκατάσταση της αδικίας σε βάρος των συνταξιούχων με βαρέα και ανθυγιεινά.
γ) στους συναδέλφους των οποίων οι επικουρικές συντάξεις διορθώθηκαν με τον σωστό επανυπολογισμό από 1/6/2020, η κράτηση υπέρ ΑΚΑΓΕ εξακολουθεί να γίνεται πάνω στο αρχικό ποσό επικουρικής σύνταξης και όχι στο ποσό που απομένει μετά την αφαίρεση των κρατήσεων των νόμων 4024/11, 4051 και 4093/12 και υπέρ 5,20%, πράγμα που εφαρμόστηκε από τον 5/2018 για τους υπόλοιπους δικαιούχους επικουρικών συντάξεων με πάνω από 300 ευρώ σύνταξη.

          Για όλα τα παραπάνω θεωρούμε απαραίτητη και ζητάμε  τη συνάντηση μαζί σας.

                                        Για το Διοικητικό Συμβούλιο

                   Ο Πρόεδρος                                           Η Γενική Γραμματέας

                   Γ. Αντωνίου.                                        Χριστινα Τσάρα