ΛΕΠΕΤΕ, Ομιλία Βουλευτή ΚΚΕ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΤΣΩΤΗΣ (Ειδικός Αγορητής του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας):

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Κύριε Υπουργέ, κ. Πετρόπουλε, αυτή την ώρα οι συνταξιούχοι της Εθνικής διαδηλώνουν γιατί καταργήθηκε όπως γνωρίζετε πολύ καλά η επικουρική τους σύνταξη. Έχουμε κάνει αρκετές συζητήσεις για το ΛΕΠΕΤΕ. Οφείλεται εξηγήσεις στους εργαζόμενους και βέβαια τη λύση του προβλήματος. Το λέμε για μια ακόμη φορά εδώ με αφορμή τη συζήτηση και το σχέδιο νόμου. Πρόταση έχουν κάνει οι ίδιοι οι εργαζόμενοι. Να πληρώσει η Εθνική Τράπεζα αυτά που πρέπει να πληρώσει.

Τώρα, έχουμε καταθέσει όπως είναι γνωστό δύο τροπολογίες σαν Κ.Κ.Ε. Τις αναφέρουμε και στην Επιτροπή θα τις πούμε και στην Ολομέλεια. Με τη μία τροπολογία, … λέμε να διαγράφονται, πρώτον, το σύνολο των τόκων και προσαυξήσεων, οι οφειλές προς το δημόσιο μέχρι 20.000 ευρώ. Δεύτερον, για της ως άνω οφειλές να μειώνεται το αρχικό βεβαιωθέν χρέος κατά 30% για οφειλέτες με ετήσιο φορολογητέο εισόδημα μέχρι 20.000 ευρώ. Για τους ανέργους, η διαγραφή της ως άνω οφειλής να ανέρχεται στα 50%.

Ένα άλλο άρθρο στην ίδια τροπολογία είναι, από την ψήφιση του παρόντος νόμου, να καταργείται η εισφορά αλληλεγγύης και το τέλος επιτηδεύματος για φορολογητέα ετήσια εισοδήματα έως 20.000 ευρώ.

Με το άρθρο 3 της τροπολογίας μας θα διαγράφονται οι τόκοι και οι προσαυξήσεις για χρέη μέχρι 50.000 ευρώ προς τα ασφαλιστικά ταμεία των μη μισθωτών. Για τους ασφαλισμένους στον ΟΓΑ, θα διαγράφονται οι τόκοι και οι προσαυξήσεις για χρέη μέχρι 20.000 ευρώ. Καταργείται επίσης η εισφορά του κλάδου υγείας και τα χρέη που προκύπτουν από αυτή διαγράφονται. Χορηγείται σύνταξη σε όσους έχουν συμπληρώσει τις προϋποθέσεις, εφόσον η συνολική οφειλή δεν ξεπερνά τις 50.000 ευρώ.

Η οφειλή που προκύπτει από τις παραπάνω διατάξεις προς τα ασφαλιστικά ταμεία και το δημόσιο ρυθμίζεται σε άτοκες μηνιαίες ισόποσες δόσεις, οι οποίες σε ετήσια βάση να μην ξεπερνούν το 5% του ετήσιου φορολογητέου εισοδήματος μέχρι ύψους 20.000 ευρώ. Καταθέτουμε αυτή την πρώτη τροπολογία, να τη μελετήσετε κιόλας μέχρι την Ολομέλεια.

Τη δεύτερη τροπολογία μας, αφορά το φορολογητέο εισόδημα. Ζητάμε την ουσιαστική αύξηση του αφορολόγητου σε επίπεδα που να καλύπτει τις βασικές λαϊκές ανάγκες και να προστατεύει τα λαϊκά εισοδήματα. Με το άρθρο που καταθέτουμε λέμε, οι διατάξεις του άρθρου 10 κυρία Υπουργέ του νόμου 44/72 του 2017, να καταργηθούν.

 

Επίσης, να καταργηθεί το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 29 του ν.4172/2013, αυτή τη τροπολογία τη καταθέτουμε και πιστεύουμε  ότι οι κύριοι Υπουργοί θα τη διαβάσουν, θα τη μελετήσουν και θα έχουμε απάντηση στην Ολομέλεια.

Στο άρθρο 2, υπάρχουν περιπτώσεις που κάποιοι βρίσκονται σε περίοδο αδράνειας, θέλουμε κύριε Υπουργέ αυτή η περίοδος να μη λογίζεται χρόνος στην ασφάλιση και να μην καταλογίζονται εισφορές. Νομίζω ξέρετε το θέμα και νομίζω ότι  μπορείτε άμεσα και εδώ με νομοτεχνική βελτίωση να κάνετε δεκτή αυτή τη πρόταση που κάνουμε σήμερα. Για οφειλές πριν το 2002 προς τα ασφαλιστικά ταμεία αφού εξοφληθούν οι βασικές οφειλές να διαγραφούν πρόστιμα και τόκοι. Μία άλλη πρόταση στο άρθρο 2.

Επίσης στο άρθρο 4, προβλέπετε τις εισφορές των εργοδοτών μα οι εισφορές αυτές κύριε Υπουργέ είναι εισφορές των εργαζομένων, μιλάμε για υπεξαίρεση, πως αυτές θα είναι χωρίς συνέπειες; Τις εισφορές των εργαζομένων τις έχουν στις τσέπες χρόνια, τις αξιοποιούν και λέτε χωρίς συνέπειες οι εργοδότες για αυτές τις εισφορές και αυτή τη στάση που έχουν απέναντι στα ασφαλιστικά ταμεία.

Το άρθρο 9, υπάρχει διάταξη των συνταξιούχων του ΟΑΕΕ μάλλον μία τροπολογία, που μπορείτε να την κάνετε αποδεκτή που εδώ ειπώθηκε και από άλλους ομιλητές που ζητούν μέτρα για την καταβολή συντάξεων σε αυτούς που χρωστούν αρκετά χρήματα μάλλον αναλογική σύνταξη διεκδικούν για όσα χρόνια έχουν καταθέσει τις εισφορές τους. Επίσης θα σας δώσουμε αυτή τη πρόταση που  κάνει η Ομοσπονδία Συνταξιούχων του ΟΑΕΕ να την μελετήσετε και να μας πείτε στην Ολομέλεια εάν την αποδέχεστε και να φέρετε νομοτεχνική βελτίωση.

Στο άρθρο 17 βεβαίως έχουμε πει  ότι το πλαίσιο αυτό που ορίζεται εδώ για την απώλεια της ρύθμισης είναι πολύ ασφυκτικό για τους αυτοαπασχολούμενους, και  νομίζουμε ότι δεν θα λύσει προβλήματα.

Το άρθρο 19 για τις συντάξεις χηρείας, παραμένουν σε ισχύ διατάξεις που νομίζω πρέπει να τις αντιμετωπίσετε και μπορείτε  αφού έχετε την πρόθεση όπως λέτε να επαναφέρετε τις συντάξεις χηρείας έτσι ώστε ο επαναϋπολογισμός του θανότος να μην είναι σαν καινούργιος αλλά να μην επαναϋπολογίζει τη σύνταξη και μειώνει τη σύνταξη χηρείας αλλά να πάει στη περίπτωση αυτή που έχετε ήδη πει ότι θα είναι στους παλιούς συνταξιούχους. Στο προηγούμενο καθεστώς είναι γνωστό ότι εφόσον υπήρχε επιζών σύζυγος και τέκνο καταβάλλονταν το 100% της σύνταξης του θανόντος, κάτι που συμβαίνει τώρα εφόσον υπάρχουν δύο παιδιά. Τώρα λοιπόν ζητάμε να το αντιμετωπίσετε, δεν αντιμετωπίζεται μέσα από το σχέδιο νόμου όπως το έχετε καταθέσει.

Στο άρθρο 22, μιλάτε για την αναστολή καταβολής εισφορών κοινωνικής ασφάλισης για τους πληγέντες από τη πυρκαγιά 23ης και 24ης Ιουλίου, το ερώτημα μας είναι το εξής, όσοι εργάζονται σ’ αυτές τις επιχειρήσεις αυτός ο χρόνος που δεν θα καταβάλλουν εισφορές που δεν θα καταθέτουν … θα έχουν την ασφάλισή τους; Αυτό πρέπει να μας το απαντήσετε γιατί υπάρχουν εργαζόμενοι σε αυτές τις επιχειρήσεις που έχουν μία ανησυχία.

Επίσης στο άρθρο 31, μιλάτε για την χορήγηση παράτασης ασφαλιστικής ικανότητας 2019 – 2020, εμείς λοιπόν λέμε ότι η ασφαλιστική ικανότητα θα πρέπει να είναι για όλους με πλήρη νοσοκομειακή και φαρμακευτική περίθαλψη χωρίς προϋποθέσεις.

Στο άρθρο 36, ειπώθηκε εδώ και από άλλους, είναι για τις συντάξεις,  των εφημεριδοπώληδων, υπάρχει πρόταση συγκεκριμένη από το Σύνδεσμο Συνταξιούχων Εφημεριδοπώληδων και Υπαλλήλων Πρακτορείων Αθηνών και Περιχώρων και αυτό που ζητάνε κύριε Υπουργέ, είναι ο τρόπος υπολογισμού που προβλέπεται με βάση στο σχέδιο νόμου να ισχύσει μέχρι 31/12/2016 από το 2014 που θέτετε σαν όρο μέσα στη ρύθμιση που έχετε εδώ.

Καταθέτουμε και αυτή την τροπολογία τους, πιστεύουμε να την αξιολογήσετε.

Επίσης, στο άρθρο 41, επειδή ειπώθηκαν πολλά και στην ακρόαση των φορέων, εμείς πιστεύουμε ότι είναι μια δίκαιη λύση αυτή, που έχει το άρθρο 41, αλλά θεωρούμε ότι αυτό που παρακρατάτε, κύριε Υπουργέ, το 20% που λέτε ότι παρακρατάτε για απόθεμα, αυτό, αν τελειώσει ο χρόνος, στην αρχή του άλλου χρόνου να αποδίδεται κανονικά στις οργανώσεις. Δεν μπορεί το απόθεμα αυτό να είναι εσαεί. Θα πρέπει να αποδίδεται τον άλλο χρόνο. Αυτό πρέπει να προβλεφθεί.

Στο άρθρο 43, υπάρχει μια ρύθμιση, μια πρόταση νόμου, που θα την καταθέσουμε, θα σας την δώσουμε και στην ολομέλεια, που λύνει ένα σοβαρό πρόβλημα των εργαζομένων, που είναι αυτή τη στιγμή στον ΕΦΚΑ και στο Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π, που δεν είναι σε οργανικές θέσεις. Αυτό είναι άδικο, δεν έχει οικονομικό και μισθολογικό κόστος, καθώς ήδη απασχολούνται, μισθοδοτούνται, είναι εργαζόμενοι αορίστου χρόνου και αυτό που ζητούν είναι να τοποθετούνται σε υφιστάμενες οργανικές θέσεις, οι συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις εργασίας αορίστου χρόνου, με απόφαση των διοικητών του ΕΦΚΑ, του Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π και του ΟΑΕΔ, αντίστοιχα, γιατί και εκεί υπάρχουν εργαζόμενοι. Θα καταθέσουμε και αυτή την πρόταση, για να μας απαντήσετε.

Στο άρθρο 51, ρωτάμε, η αποζημίωση αυτή, η οποία θα κατατίθεται στην τράπεζα, κύριε Υπουργέ, θα απαλλάσσεται όπως και σε άλλες περιπτώσεις από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά ή κράτηση υπέρ του δημοσίου ή τρίτου, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης; Δεν θα κατάσχεται  για τα χρέη του δημοσίου; Εμείς ζητάμε, λοιπόν, η αποζημίωση να μη κατάσχεται για τα χρέη του δημοσίου ή οποιουδήποτε τρίτου, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης και να μη συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς το δημόσιο. Η αποζημίωση δίνεται για να περάσει το χρόνο του ο άνεργος, αυτός που απολύεται, άρα λοιπόν δεν μπορεί η αποζημίωση αυτή να κατάσχεται από χρέη προς τρίτους.

Επίσης, στο άρθρο 53, λέτε για τις άδειες. Ότι θα πρέπει να αναγγέλλετε την επόμενη μέρα, μια ώρα πριν η άδειά τους. Ο προγραμματισμός όμως; Δεν θα αναγγέλλεται στο «ΕΡΓΑΝΗ», ο προγραμματισμός των αδειών; Γιατί, αν δεν αναγγέλλετε ο προγραμματισμός των αδειών, τότε λοιπόν θα δίνεται όποτε θέλει ο εργοδότης και όχι όποτε ο εργαζόμενος το απαιτεί.

Στο άρθρο 56, είπαμε και στην πρώτη μας συζήτηση, ότι οφείλεται εδώ να αλλάξετε, να τροποποιήσετε αυτό το άρθρο, έτσι ώστε τα μηχανάκια, ο εξοπλισμός, η συντήρηση, τα έξοδα μετακίνησης να είναι στην αποκλειστική ευθύνη της επιχείρησης. Επίσης, για τις καιρικές συνθήκες. Δεν μπορεί να μην υπάρχει, εδώ, απαγόρευση κάτω από καιρικές συνθήκες, δύσκολες, η απασχόληση αυτών των εργαζομένων. Επίσης, η οριοθέτηση χιλιομετρικών αποστάσεων και βέβαια η απαγόρευση της χρονομέτρησης. Η χρονομέτρηση έχει σαν αποτέλεσμα τα θανατηφόρα ατυχήματα, τα εγκλήματα δηλαδή και θα πρέπει να υπάρχουν βαριές ποινές γι’ αυτόν. Και, βεβαίως, η ένταξη της ειδικότητας, στα βαρέα και ανθυγιεινά.

Στο άρθρο 63, εμείς λέμε να εξομοιωθούν τα δικαιώματα των εργαζομένων. Να καταργηθούν οι ωρομίσθιοι και να μην υπάρχει αυτή η απαράδεκτη μορφή των ολίγων διδακτικών ωρών, όπως λέτε.

Στο άρθρο 64, προβλέπεται να προσλαμβάνονται προσωρινοί αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, πλήρους και μειωμένου ωραρίου, από τους ίδιους πίνακες. Εμείς λέμε, το ωράριο τους να είναι κανονικό και πλήρη απασχόληση.

Στο άρθρο 68, τι κάνετε; Δίνετε τη δυνατότητα να εξαιρούνται από τις μέρες απασχόλησης των οφειλομένων εργαζομένων και από το πρόγραμμα αυτό που έχει την επιδότηση των ξενοδόχων. Εμείς πιστεύουμε ότι και αυτός είναι μποναμάς, όπως το προηγούμενο βέβαια.

Στο άρθρο 70, για τις αμοιβές πρακτικής άσκησης. Νομίζω ότι πρέπει το αίτημα αυτό που υπάρχει χρόνια τώρα να αμείβεται ο μαθητευόμενος με τον κατώτερο μισθό, θα πρέπει κάποτε να δικαιωθεί, γιατί αξιοποιείται η μαθητεία και η πρακτική άσκηση για να μπορεί να βγαίνει η παραγωγή με πολλή φτηνή εργατική δύναμη.

Στο άρθρο 98, επίσης, ενώ δίνετε κάποιες μονάδες και τους πολίτες προς, στο σταματάει στα τρία τέκνα και νομίζουμε ότι πάνω από τα τρία τέκνα θα πρέπει να είναι ακόμα 1% για να μπορεί να διευκολύνεται οι πολυμελείς οικογένειες.

Στο άρθρο 103, για τις οφειλές προς τους δήμους. Η ρύθμιση που κάνετε είναι ακριβώς ίδια με τον προηγούμενο νόμο 4483/2017. Δεν είχε αποτελέσματα, όπως λέτε. Υπάρχει, όμως, η τροπολογία που είχαμε καταθέσει, θα την καταθέσουμε βέβαια και στην Ολομέλεια, η οποία δίνει τη δυνατότητα στα δημοτικά συμβούλια να μπορούν να διαγραφούν χρέη, να δοσοποιούν με κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια. Και βέβαια αυτό μπορεί, πράγματι, να αντιμετωπίσει το θέμα των οφειλές των προς τους δήμους.

Τέλος, υπάρχει μια επιστολή της ΟΤΟΕ, την οποία θα την καταθέσουμε και αφορά τους πρώην εργαζομένους των συνεταιριστικών τραπεζών και θα πρέπει κάποτε να αντιμετωπιστεί αυτό το μεγάλο πρόβλημα. Πιστεύουμε ότι θα έχουμε απάντηση από τους αρμόδιους υπουργούς και στην Ολομέλεια. Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΜΑΚΗΣ ΜΠΑΛΑΟΥΡΑΣ (Προεδρεύων των Επιτροπών): Τον λόγο έχει κύρια Λυμπεράκη.